Monday, June 1, 2009
Ahli Sufi Dan Jihad
Assalamualaikum semuo..
akhir-akhir ni ese ado terimo komen dari kengkawan kito yang marah bebona an tontang tajuk wahabi ni..ese pon x paham napo ghoma bona bak kato oghang tuo-tuo kito,lobih kuah dari sudu eh.Namun tak po lah,ese ghoma rai kan mereko-mereko ni dan rai kan perbezaan khilaf sobagai tando berilmu dan masing-masing harap eh respek lah dengan penulisan sayo.Dalam ese punyo kepalo hotak yang berjambul ini,tidak ado niat lah nak ngoba an sapo-sapo,cumo kalau teraso podeh eh,ese mintak maaf lah dari ujung rambut yang bercabang sampai lah ujung jari kaki yang berchagu tu..
ese maleh nak melayan dan mengombong cakap-cakap waghih kito yang tak sampai aka eh..cumo kalau ghaso x suai dongan blog ni,poie lah jauh-jauh dan duduk lah dalam blog yang ekau raso suai tu..
bercakap pado malam ini,ese nak tunjuk dan sebarkan ilmu yang ado dalam kitab ini.buku eh karangan Sheikh Abdul Hafiz Faraghli Ali Al-Qarani,wakil am Lajnah Tertinggi Dakwah Islamiyyah Universiti Al Azhar,Mesir.buku ni adolah terjemahan koteh kojo yang dibontangkan di dalam seminar antarabangsa untuk para imam dan pendakwah dari negara islam pado tahun 1986(ese kocik laie time ni) di kaherah,Mesir dan di torbitkan oleh Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan.cumo eh ese nak amik tajuk kocik dalam buku ini bertajuk 'AHLI SUFI DAN JIHAD'
AHLI SUFI DAN JIHAD
apabila diteliti sejarah perjalanan para sufi,kita akan mendapati mereka cinta kepada kedamaian,jihad dan beramal.tidak sedikit daripada kalangan mereka yang telah gugur sebagai syuhada' di medan perang.memadailah bagi kita kisah jihad para sufi ini sebagai hujjah yang membuktikan semangat kepahlawanan dan keberanian mereka.hal ini bertepatan denagn hadith yang bermaksud,
"jihad yang 'afdhal' ialah menyatakan kebenaran di hadapan perintah yang zalim."
Mereka tidak menghiraukan ancaman mata pedang pemerintah ketika menghadap dan memberi nasihat kepada mereka.
dari segi jihad,mereka merupakan pahlawan yang gagah berani di medan perang,sebagai mujahid menghapuskan musuh serta terlibat sama membuka negara-negara islam.Hatim al-asom berkata"jihad terbahagi kepada TIGA
1.jihad kamu yang tersembunyi dalam menentang syaitan sehingga kamu mengalahkannya.
2.jihad yang nyata dengan menunaikan kefardhuan sehingga terlaksana.
3.jihad memerangi musuh-musuh ALLAH untuk memuliakan AGAMA ISLAM.
Ahmad bin Al-hawari berkata"berada di "ribat" dan di medan perang adalah nikmat kerehatan yang sangat berharga.sekiranya seseorang hamba itu letih beribadat,dia akan berehat tetapi bukan dengan jalan kemaksiatan."
para sufi telah membina "ribat-ribat" mereka sebagai markas untuk mereka beribadat kerana menyahut seruan ALLAH sepertimana firmanNYA
Yang Bermaksud, wahai orang-orang yang beriman!bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) dan kuatkan lah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh di medan perjuangan) dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada ALLAH semoga kamu berjaya (mencapai kemenangan).
(Surah Ali-Imran Ayat 200)
di dalam ensiklopedia Islam yang dikarang oleh orientalis telah dengan panjang lebar membahaskan tentang 'Ribat' dan 'Zawiyah' para sufi.
Sejarah telah menceritakan penglibatan Syeikh-Syeikh Sufiyyah di dalam peperangan,sebagai contohnya Al-Syazili,Al-Eiz bin Abdul Salam,Ibn Daqiq al-'eid,Ahmad Al-Badawi,Ibn Ato'illah dan lain-lain lagi.Manakala mereka yang terlibat dengan perang Salib pula seperti Abdul Qadir Al-Jazairi dan Omar Mokhtar dalam menentang penjajah.
sepertimana yang disebutkan oleh Al-jibarti bahawa kekalahan tentera perancis adalah ditangan anak-anak tareqat suffiyah
"ini mengingatkan kita apa yang sepatutnya di lakukan oleh orang-orang tareqat sekarang untuk bersedia mengatur saff-saff mereka dan mengingatkan mereka tentang kewajipan mereka terhadap Agama serta risalah Islamiyyah supaya ia boleh melampaui sempadan dan halangan yang ada."
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment